Zimní splín a deprese má i své odborné jméno: seasonal affective disorder (SAD). Tento stav popsal Norman Rosenthal se svým týmem (teprve až) v roce 1984. Právě probíhající sezónní únava z práce v kanceláři není tedy něco, za co bych se měl stydět, je to jen diagnóza. Mezi projevy SAD patří zimní splín, člověk je unavený, podrážděný, nevýkonný a ztrácí motivaci. Vyhýbá se druhým lidem, je napjatý a vystresovaný. Řada lidí se v této situaci cpe sacharidy nebo čokoládou, aby si doplnili dávku hormonu štěstí serotoninu.

Unavená dívka u počítačeZa tmy do práce a za tmy z práce. Ať chceme, nebo ne, lidský organismus na tyto podněty okolí reaguje. Za okny pochmurná atmosféra – zima, vítr, sychravo.

Co vám pomůže v boji proti splínu, únavě a letargii v kanceláři?

Jak bojovat s únavou a depresí radí server kancelare.cz:

  • Přenastavte si budík. Mnoho lidí má budík nastavený na čas, kdy je v hluboké fázi spánku, a proto se jim nechce vstávat a celý den se cítí „rozbití“. Zkuste experimentovat a posunout alarm o 15-20 minut dříve, abyste se vzbudili v jiné fázi spánkového cyklu, který trvá zpravidla okolo půldruhé hodiny.
  • Jezte vhodné potraviny, ideálně takové, které zvyšují hladinu vitaminu D. Mezi přirozené zdroje vitamínu D patří rybí olem, ryby, vejce, houby, avokádo nebo kokos. Vynecháte mastná, těžká jídla a nahradíte je ovocem, zeleninou, nápoji nebo smoothie. Namísto litrů kávy s cukrem a mlékem vyzkoušejte neslazený čaj. Může to fungovat jako povánoční dieta pro boj s nadváhou.
  • Unavte se sportováním nebo alespoň větrejte a pohybujte se na čerstvém vzduchu. Sport vede k přirozené únavě, a ne k chorobné vyčerpanosti z práce. Uvolňuje se při něm hormon štěstí, serotonin, organismus se prokrví, okysličí a během regenerace se připravuje na vyšší fyzickou a psychickou zátěži.
  • Zajistěte dostatečné osvětlení. Slunce se podílí na tvorbě vitaminu D, proto se této látce rozpustné v tucích i říká „sluneční vitamin“. Vytváří se v kůži působením ultrafialového záření.Vitamin D má i důležitou funkci při zvyšování obranyschopnosti organismu. Jestliže chodíte do kanceláře za tmy a za tmy se i vracíte domů, tak se s přirozeným světlem setkáte pouze vzácně. Mozek začne produkovat hormon melatonin, který se obvykle vytváří v noci, a to vede k únavě – tělo se vlastně připravuje na spánek. Melatonin pravděpodobně také může za depresi.
  • Změňte pracoviště. Často se dá najít pronájem lepší budovy s lepšími podmínkami k práci, především takové, kde je více světla. Zadejte jednoduše do prohlížeče vyhledávání nájem kanceláře Praha (nebo jiné město) a třeba budete mít štěstí a najdete vhodný objekt, který může navrhnout k přestěhování. Stěhování není sice často jednoduché, ale lepší a světlejší kancelář s může vyplatit, protože odmění vyšší produktivitou.
  • Otužujte se. Studená sprcha rozproudí krev a probere vás. Odvážnější se mohou pustit do sportovního otužování.
  • Delegujte. Nesnažte se všechnu práci udělat sami. Stres z blížících se termínů vede k větší chybovosti.

Zdroj: Kancelare.cz, SAD @ wikipedia


Žádný komentář k příspěvku
„Můj aktuální stav není lenost ale diagnóza“

Komentáře můžete sledovat RSS2 kanálem.

Źádný komentář pro tento příspěvek.

Přidej odpověď

XHTML: Můžete použít tyto formátovací značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>